Fackombud, en splittrad vardag.

Att vara fackombud är att vara flexibel, men det är också viktigt att man gillar det man gör.  Lite beroende på vad man har för uppdrag inom personalklubben eller föreningen så lägger man olika mycket tid så klart, men allt jobb och all tid som läggs är lika viktig. Man måste också se till att prioritera det fackliga jobb man ska göra, men samtidigt så har man ju andra arbetsuppgifter. Det är ju dessutom arbetsuppgifter som arbetsgivaren betalar dig för att jobba med, men som fackombud har du rätt att ta facklig tid på betald arbetstid så vad är viktigast?  Ja all typ av fackligt arbete har du inte rätt att göra på betald arbetstid, men det tänker jag inte ta upp här för då tråkar jag ut er!

Men åter till det jag tänkte försöka få fram här!

Det är som sagt viktigt att det fackliga arbetet får prioritet för det är inte bara att gå in i ett möte och säga ja eller nej, eller komma med ett ärende och säga här har ni gjort fel. Det gäller att vara påläst, veta vilka lagar och avtal som ligger till grund. Sen ska man aldrig någonsin säga ja bara för att arbetsgivaren vill ha ett snabbt svar, för man måste läsa sig in på vad det gäller samt göra ett övervägande innan man säger nått. Vill någon ha ett snabbt besked så bör alltid svaret vara nej!

Sen är det ju andra saker som gör en splittrad också med att faktiskt ha två jobb…

Det som är att du en dag kanske sitter i ett möte där ett nytt lokalt kollektivavtal ska göras, senare på eftermiddagen kanske du ska träffa kunder. En dag kanske du måste sitta med en medlem som tycker att arbetsgivaren inte behandlat dem som man ska, och sen ska man sitta med samma chefer och komma överens om något annat på eftermiddagen. Man ska sen en dag sen sitta i en arbetsgrupp som ska förvalta utbildningsplanen för alla anställda, och så vidare. (tror ni fattar)

Själv har jag en vecka där jag en dag jobbar mitt vanliga jobb, en dag fackligt, en dag ledigt för jag jobbar helg, en dag facklig kurs och sen en dag vanligt jobb. Veckan efter ser liknande ut och sen kanske det kommer upp något ärende som man måste ta tag i direkt.

Jag tycker dock att det är väldigt utvecklande att göra det här. Jag stormtrivs med att både vara fackligt engagerad samt att ha mina ordinarie arbetsuppgifter för jag vet att båda två gör att företaget går framåt! För det handlar inte om att det ska vara ”Vi” mot företaget, många gånger handlar det bara om att få arbetsgivaren och förstå även arbetarnas synvinkel och inte bara sin egna.

Hade det funkat utan att facket varit där och petat då? Min erfarenhet från företag där man inte har en fackklubb på företaget är att då får det bli lite fel och man avskedar folk utan anledning samt att man sänker löner, ersättningar med mera. Hade det funkat så på Länsförsäkringar? Vi får hoppas att vi aldrig behöver ta reda på det!

Lars Dahl
Vice Ordförande

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 28 mars, 2011, in Allmänt and tagged , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Kommentera

