FTF på internationellt arbete och jag fick följa med

Internationellt arbete är något mycket viktigt facket måste syssla med för att vi ska kunna påverka villkoren för våra medlemmar. Det blir fler och fler beslut i EU som påverkar både vår arbetsgivare och även oss. Det är svårt att förstå vidden av det, och så även för mig.

Men jag har privilegiet att få vara med och lära mig mer om internationellt arbete, och det i Madrid där det inte skadar att det är 28 grader varmt just nu. Vi är fem unga förtroendevalda som har fått chansen att följa med hit både för att lära oss mer men även för att även yngre förtroendevalda ska få ut något extra av sitt fackliga arbete.

Vi har tillbringat tiden med att bland annat lära oss hur fackligt arbete går till med samarbete både inom norden, men även på en europeisk nivå. Det samarbetet vi pratar om är det mellan försäkring och finansförbunden inom EU. Det är som sagt mer och mer beslut som tas i EU som påverkar oss i form av fördrag, rekommendationer med mera och ska lilla FTF vara med och påverka så behöver vi bli en del av något större! Precis som man som medlem i FTF inte behöver stå ensam utan har facket och Personalklubben på sin sida!

Vi har också fått träffa en spanskt fackförbund som jobbar inom finans och försäkring, men som även även är fackförbund för tjänstemän i stort. Vi har fått sitta ner med dem och fått veta mer hur deras arbete ser ut och vi har ställt lite frågor både om hur man attraherar unga till facken men även om hur man jobbar på en internationell nivå. Det var en intressant och rörig upplevelse då vi ordningsamma svenskar inte protesterade alls när spanjorerna raljerade på om allt mellan himmel och jord. Ibland hade det inte alls att göra med vad vi pratade om, men det fick vi lära oss att så är det i de sydliga länderna i Europa.

Men för att sammanfatta så har det varit en fantastisk upplevelse och man har fått lite insikt i det internationella arbetet som pågår. Vi har också fått uppleva en speciell stad som bjöd på värme, kultur och även lite shopping.

Vad är det jag tar med mig från den här resan? Jag tar med mig vikten av ett starkt fackförbund då de inte alls har de antalet medlemmar vi har, sett på antalet anställda. Vi har också en fantastisk lagstiftning samt bra kollektivavtal som vi måste vara rädda om. Jag tar också med mig att det är lika svårt att prata med nyanställda i Spanien som i Sverige om att bli medlem. Det är därför viktigt att vi faktiskt informerar anställda om vad de faktiskt får av facket och vad vi faktiskt lyckats med för att förbättra villkoren för oss som anställda. Och jag tar mig något som jag redan visste och det är att tillsammans är vi starkare!

Från Madrid,

Lars Dahl
Vice ordförande

 

20110410-082952.jpg

På bilden från höger Längst fram:
Lars Dahl, Anna Blanco och Niclas Nordwall
Från höger längst bak:
Andreas Westerius, Josefin Deiving, Jane Olofsson och Marta Orlicz

20110410-083033.jpg

Våra spanska kollegor sett från höger, Carmen, Javier och Jesus

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 10 april, 2011, in Allmänt and tagged , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Man får självklart kommentera blogginläggen!

  1. Pingback: Inlägg 100! En tillbakablick « FTF-LF Stockholm

Kommentera

