Vikten av ett starkt fackförbund som kan branchen borde vara uppenbar.

Inom försäkringsbranchen finns FTF som en arbetstagarpart men vi är ju inte de enda som verkar inom försäkringsbranchen, och det finns faktiskt de som går på Handelsanställdas avtal.

Vad är anledningen till att jag nämner det här då? Jo för jag måste bara få ur mig vikten av ett starkt fackförbund som kan och är bäst på den branchen där man verkar.

FTF verkar som sagt inom företag som har försäkringsverksamhet som sin huvudsakliga syssla (vi är ju bank också på Länsförsäkringar, men den ägs ju av försäkringssidan). Inom storbankerna är det ju Finansförbundet och så vidare.

Men om man tittar över planket på Folksam som då inte har FAO (Försäkringsbranchens arbetsgivarorganistation) utan KFO (Arbetsgivarorganisationen för Kooperativa företag och föreningar) så har de säljaravtal med Handelsanställdas förbund. Ja hur konstigt det än kan låta i våra öron så är det alltså handels som har kollektivavtalet för  en del av säljarorganisationen. FTF har också kollektivavtal med Folksam men för resterande del av verksamheten. Hur det blivit så är det ingen som riktigt vet, men det har alltid varit så och handels vill inte släppa.

Vart är det jag vill komma?

Jo först vill jag bara säga att jag tycker det är skillnad på att sälja piller över telefon och att sälja försäkringar och avancerade sparanden. När det gäller säljare inom försäkringsbranchen är det FTF som är bäst lämpade på de avtalen, inte Handels.

Folksam har tidigare i år velat sagt upp alla sina säljare, både de som jobbar som ombud men även de säljare som är direkt anställda av företaget. Handels skriver själva om det på hemsidan för deras medlemstidning: http://www.handelsnytt.se/200-saljare-bort-fran-folksam. Alla säljare får söka om sina tjänster och sen så sänks provisionerna riktigt rejält. Men man ser det inte från Handels sida som en utrensning av de som inte presterar enligt Folksams tycke. Även fast de själva sen skriver om att man inte kommer anställa tillbaka 300 av säljarna som utlovat för de är för att de inte håller måttet som de också skriver om: http://www.handelsnytt.se/folksamombud-petas-trots-vakanser. Man är så nöjda med sig själva ändå för annars kanske Folksam lagt ut det på telemarketingbolag! Ja för Folksam är så lite rädda om sitt varumärke att de skulle släppa kontrollen av hur de säljer!

Nu säger jag inte att Handels är helt värdelösa som fackförbund, men hade de kanske inte varit och pillat på områden de inte behärskar kanske det inte blivit som det blivit!

Näe jag är glad att våra säljare går under FTFs flagga kan jag säga, men är säljarna inte med i FTF så finns det inget som säger att det inte kan bli något liknande på till exempel vårt kundcenter. Och det gör att jag tycker vikten av ett starkt fackförbund är självklar och att när det gäller försäkringsbranchen är det FTF som gör de bästa avtalen. Vi har också vår styrka i att vi både har lokala personalklubben, vi har Personalföreningen LFP som är för hela Länsförsäkringsgruppen samt förbundet. Så tänk på det ni som inte är med i FTF och jobbar inom försäkringsbranchen. Näe jag tror inte att det Länsförsäkringar Stockholm jag jobbar på idag skulle göra så, men även VD och ledning kan ju bytas ut.

Detta är nu mina egna åsikter och inte nödvändigtvis samma åsikter som resten av FTF eller personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm.

Tack för ordet!

Lars Dahl
Vice Ordförande

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 25 maj, 2011, in Allmänt and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Kommentera

