Ett Huvudskyddsombuds vardag

Huvudskyddsombudet är de anställdas representant i arbetsmiljöarbetet. Skyddsombudet ska bland annat bevaka att arbetsmiljön är bra, kontrollera att arbetsgivaren har ett systematiskt arbetsmiljöarbete, det vill säga undersöker vilka risker som finns, åtgärdar riskerna och hela tiden följer upp arbetsmiljöarbetet. Ett huvudskyddsombud ska även vara med och planera allt som berör arbetsmiljön, till exempel inför en omorganisation eller när man inför nya arbetsmetoder. 

På Länsförsäkringar Stockholm heter huvudskyddsombudet Johan Bendelius och han jobbar på egendomsskador.

Johan Bendelius

Hej Johan, du har nu varit huvudskyddsombud i två omgångar, men hur länge har du varit engagerad i arbetsmiljöfrågor?
– Arbetat fackligt med att verka för en bättre arbetsmiljö och framförallt stå upp för medarbetarna har jag gjort sedan min tid på Skandia, idag över 12 år sedan då jag lämnade det bolaget innan det ombildades till If Skadeförsäkring.

Vad anser du vara din huvudsakliga uppgift som huvudskyddsombud?
– Att verka för en god arbetsmiljö och då både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön på företaget. Viktigt här är att jag företräder alla medarbetare på företaget, inte bara de som är fackligt anslutna.

Vad för frågor kan dyka upp?
– Från att det är dålig luft, för varmt eller för kallt till buller och för stark parfymdoft. Den psykosociala arbetsmiljön är svårare att tackla då upplevelsen av problem kan variera mycket mellan medarbetare och medarbetare. Här vill jag att man ska ta tag i problemet i första hand lokalt där det förekommer. Om detta inte går att lösa så får man ta frågan vidare. I Arbetsmiljökommittén (AMK) där jag är med sitter representanter ifrån HR, facket, säkerhetsansvarig person och kontorsservice och här ventilerar vi frågor som uppkommit kring den fysiska- och psykosociala arbetsmiljön. Vi tittar på sjukfrånvaron på företaget, samt eventuell incident rapportering som inkommit.

Hur kan en dag se ut för dig när det dyker upp en fråga du måste ta ställning till?
– Frågor som kan röra arbetsmiljön kan komma via mail, telefon eller att någon söker upp mig. Jag lyssnar av vad det rör sig om och antingen rådgör jag vad de kan göra eller så tar jag med mig frågan vidare till AMK eller facket beroende på vad det rör sig om.

Hur ser det löpande arbetsmiljöarbetet ut på Länsförsäkringar Stockholm?
– Det skulle kunna vara bättre än vad det är då jag (förutom möten i AMK) inte får information om förändringar i företaget (omorganisation eller frågor som t ex rör stundande flytt etc.) innan beslut är tagna. Företaget har enligt Arbetsmiljölagen en skyldighet att informera huvudskyddsombudet när det gäller förändringar som berör medarbetare och då ska en konsekvens- och riskanalys presenteras kring förändringen vilket jag aldrig sett under de år jag arbetat med dessa frågor. Nu har det blivit bättre med MBL och där facket är med på ett annat sätt än för bara ett år sedan.

Hur ska man gå tillväga om man skadat sig på arbetet?
– Man bör anmäla detta via sin chef som får fylla i ett formulär på intranätet. Sedan är det också bra ifall jag får kännedom om detta så att jag kan avrapportera incidenten till AMK.

Vid ombyggnationer samt flyttar måste ju du godkänna bland annat ritningar och hur folk ska sitta, känner du att man lyssnar på dig när du kommer med förslag på förändringar?
– Både och. När det gäller butikerna så var det ett koncept som var svårt att rucka på och jag visades runt av en konsult som hade lika svårt att få igenom synpunkter kring förändringar som jag, gentemot arkitekten som ritat upp hur butikerna skulle vara utformade. Sedan finns det grundkrav kring att det ska finnas toaletter och vilrum på dessa kontor och där har vi oftast kunnat få igenom våra krav.

Har du varit med om ett arbetsmiljöärende där du själv känner att du som huvudskyddsombud kunde göra saker och ting bättre än vad de var tidigare?
– Ja, när det gäller butiken på Stureplan så hotade vi att stänga den då det var som värst med buller ifrån caféet som ligger granne med butiken och då blev det fart på beslutsfattarna att åtgärda de förbättringar som vi krävde.

Tack Johan, nu känns det som vi alla vet mer om vad du gör och vad ett huvudskyddsombud gör!

Vill du läsa mer kan man göra det på arbetsmiljöverkets hemsida!
http://www.av.se/skyddsombud

Vill du komma i kontakt med Johan maila vår maillåda HÄR

Vi ses och hörs!

Lars Dahl och Johan Bendelius


About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 31 oktober, 2011, in Allmänt and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

Kommentera

