Inlägg 100! En tillbakablick

Ja det var den 21 mars 2011 som denna lite smartare blogg såg dagens ljus. Det var ett resultat av att våra medlemmar i en undersökning ville se mer information så då tänkte vi att vi kör igen.

Det svåraste när jag började skriva bloggen var att komma på vad fasen jag skulle skriva om, och hur jag skulle skriva det så det var intressant att läsa. Jag hade ju övat lite genom att skriva om vad som händer på våra medlemssidor på vårt intranet Länet, men nu kunde ju dessutom andra utanför huset läsa.

Rätt så snabbt märkte jag att det där med Lön och Lönedialog var något som intresserade folk. När jag skrev om att det lokala löneavtalet var klart så hade vi flest läsare någonsin. De inlägg som efter det lästs av fler är om när vi hade vår Cashbox samt det inlägg som handlade om konfliktersätting som jag skrev om förra veckan. Man kan också se att den ”tagg” jag använt flest gånger förutom FTF (som kommer sig ganska naturligt..) är just Lönedialog.

En viktig del av bloggandet har varit att ha med bilder för att visualisera inlägget och en hel del har jag fått ta själv. Det har också gjort att ett stort intresse för fotografering infann sig hos mig. I början kan jag erkänna att det inte var så ofta jag hade bilder, men kände själv att jag hellre tog till mig information på bloggar om det var mer än bara text. Här kommer några av bilderna som jag tagit eller som jag lånat av någon för bloggen.


Bild på glada unga förtroendevalda i Madrid.


Bilder från södermalmsbutiken som tagits av Naomi Olofsson


Vad säger Glad Midsommar bättre än jordgubbar?


Monica Granada är glad att få dela ut ”Fredagsmys”


Lite mer sommar!!


Även företagsledningen gillade vår Cashbox! Här Eva Allqvie.


Försökte vara vitsig och göra en tvist på Erich Maria Remarques roman på västfronten intet nytt. Men vi hade massa nytt på vår västfront


Lite smartare äpplen har varit en av FTFs standardbilder, detta är min tvist på samma devis.


Tänkte att denna bild skulle visa FAOs ovilja att vilja ge oss rätt löneutrymme blev rätt bra!

 
Jag har sen start skrivit om allt från lönedialog som sagt, till när vi hade cashboxen, delade ut chips och haft medlemstävling. Har även bloggat om saker som vad ett fackombud gör, hur varmt det får vara inomhus och vad vårt huvudskyddsombud har för sig om dagarna och vad som händer på våra styrelsemöten. Jag har även gett kängor till både andra fackförbund som handels som hade ett kollektivavtal med vissa säljare på folksam, ledarna som anser att sifferlösa löneavtal är bra (vilket jag då inte tycker kan tilläggas) och även vår egen VD som jag tyckte tog åt sig äran för fackets insats. Jag ser också att jag bloggat mycket om värvning och vikten av ett starkt fackförbund, men är det sant så bör man ju skriva om det!

Har alltid försökt att skriva på ett sätt så det är lätt att ta sig till informationen, men även för att det ska vara intressant att läsa om. Klart att man inte kan glädja alla, men hoppas jag gjort rätt bra i från mig i alla fall.

Har även snott från förbundet där jag också bloggat en gång (blir fler gånger, jag lovar). Jag har försökt mig på att liveblogga när vi hade fullmäktigemöte i personalföreningen LFP. Det senare gör jag nog inte om för det var mäkta jobbigt och jag tror inte så många läste om just det faktiskt. Men provar man inte så lär man sig inte!

Januari månad har nu också varit intressant med allt om avtal och konflikt, har aldrig skrivit så många inlägg någon månad! för ofta kanske?? Det som är roligt är att bloggen växt till att bli vår extra ”hemsida” där det finns information om allt från styrelsen till tidningen finansliv.

Men jag hoppas att ni uppskattat bloggen och jag tackar alla som läst den! 8800 besök and counting! Jag vill tacka alla mina kollegor i styrelsen som hejjar på och vill också tacka Håkan Haraldsson vår ordförande som också stöttat mig i allt, även om vi inte alltid varit överens.  

Nedan lite blandade inlägg som jag tycker ni kan läsa igen, samt fler bilder!

Men ni, vad ska jag skriva om nästa 100 inlägg då? Kommentera gärna nedan!

Och håll utkik efter mig i februaris nummer av Finansliv där mitt bloggande kommer på tal!

Axplock av alla de 100 blogginläggen:
Vi finns för dig!
Fackombud, en splittrad vardag.
FTF på internationellt arbete och jag fick följa med
Vi tjatar om mångfald, men är fackförbunden så mycket bättre?
Minst 2.5% och bättre lånevillkor är inte fy skam!
Oorganiserade får ta del av vad FTF förhandlat fram, är det rättvist?
Vikten av ett starkt fackförbund som kan branchen borde vara uppenbar.
Facket viktigt i ekonomisk oro.
På västfronten massa nytt
VILL DU VINNA EN BIOBILJETT OCH HA CHANSEN ATT VINNA EN KAFFEMASKIN?
Tack Birgitta för 20 år av fackligt engagemang!
Månadens medlem instiftas 2012
Konfliktersättningen är bestämd.

Vi ses och hörs!

Lars ”The blogger” Dahl

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 1 februari, 2012, in Allmänt and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Jättebra jobbat! 🙂 Jag har lagt bloggen som favorit och kollar på den kontinuerligt, även fast jag tillhör ett en annan förening inom FTF. Du har gjort en viktig markering och en viktig utveckling för det fackliga arbetet och jag hoppas på att fler inser fördelarna med att blogga fackligt! Go LARS! 🙂

Kommentera

