Får stå vid skampålen idag!

Ja ibland får man skämmas och idag är en sådan dag!

Det var egentligen igår som jag fick skämmas, men jag tar med mig skammen till idag också för jag förtjänar det!

Igår hade företaget VALS (Välkommen anställd i Länsförsäkringar Stockholm) där nyanställda får träffa olika delar av företaget för att göra sig familjära med organisationen.

En del av dagen är att vi från FTF kommer och säger hej och pratar om vad vi gör och låter de nya ställa frågor med mera.

Men igår fick de nyanställda ingen information från facket för det var ingen av oss som dök upp, och det är därför som jag skäms!

Jag kan inte annat än att be om ursäkt för att det inte kom någon. Det finns inga ursäkter alls och jag ska i så stor mån som möjligt undvika att skylla i från mig. Jag hade verkligen för avsikt att dyka upp och en påminnelse var inlagd i mobilen. Men vi hade styrelsemöte i FTF och satt i diskussioner om årsmötet, vad som händer i de olika delarna av organisationen samt diskussioner om stundande löneförhandling och löneinplacering för de flesta säljarna i region. Detta gjorde att all tid glömdes bort totalt!

Som sagt jag skäms och ber återigen om ursäkt till er som väntade på att någon av oss skulle dyka upp. Som plåster på såren ska jag skriva lite mer här nedan om vad vi pratade om på styrelsemötet. (Ja ok då, kanske inte världens bästa plåster på såren men men)

Som jag skrev innan så pratade vi mycket om vårt årsmöte som är den 8:e mars kl 17.30 i Samlan. Ni som är medlemmar har fått mail där ni kan anmäla er. Har du mot förmodan inte fått någon inbjudan, hör av dig till mig så ordnar jag det.

Vi gick igenom verksamhetsberättelsen och verksamhetsplanen som är viktiga saker. Vi fick också presenterat valberedningens förslag på ny styrelse och det blir alltid lite diskussioner om antal, sammansättning med mera. Ni kommer få tillgång till allt årsmötesmaterial snart så oroa er inte 🙂 Vi måste få revisionsberättelsen samt fastställa budgeten innan vi kan delge er all information, men den som väntar på nått gott…

Vidare var det diskussioner om övergången till helt fast lön inom region och vad vi fått för reaktioner, eller snarare att vi inte fått så många reaktioner än. Vi tror att de flesta väntar på sitt löneinplaceringssamtal först. Men det kan bli så att det inte är någon större grej och att de flesta faktiskt blir väldigt nöjda.

Imorgon fredag är också första gången vi ska ses för att förhandla det lokala löneavtalet vilket också kommer bli intressant. Som de flesta av er kanske har uppfattat så har det inte varit smärtfritt att komma överens centralt om den så kallade ”nödutgången”. Den siffran på 2.6% har också kommunicerats av FAO som att den även gäller lokalt och att man går ifrån lokal lönebildning. Vi är ju som sagt av en annan uppfattning, och hör vi med våra fackliga kollegor så är arbetsgivarna inte villiga att prata om nått annat än att det centralt är bestämt 2.6%. Så vi får se vad som kommer ur våra löneförhandling på fredag, och vi kanske måste fråga er medlemmar hur ni tycker vi ska ställa oss i frågan.

Sen pratade vi om det ekonomiska läget och hur vi ser på det. Det ska jag inte tråka er med här och det är ju en diskussion vi måste ta med vår ledning och VD innan vi för den med er. Men har ni tankar om det är ni välkomna att prata med oss, det finns många smarta människor inom våra väggar!

Men avslutar igen med att be om ursäkt till Camilla,  Daniel, Virginia, Anna, Markus, Mattias, Christina, Gustav B, Liza,  Marcus, Jonas, Katrin, Gustaf L, Lena, Maria, Magnus, Einar, Sebastian och Markus för att ingen från facket dök upp igår!

Vi ses och hörs!

Lars Dahl

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 16 februari, 2012, in Allmänt and tagged , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

