SACO bor inte här längre

Jag sitter och funderar på en sak som jag inte blir riktigt klok på faktiskt. Det är inte ofta det händer då jag anser mig vara en väldigt klok man.

Det jag funderar på är varför Länsförsäkringar Stockholm lägger ner så mycket energi på att fortsätta ha kollektivavtal med SACO. Det är inte direkt många medlemmar och det finns inga representanter på Länsförsäkringar Stockholm, deras personalklubb ligger vilande heter det.  Ändå så gör man en process för dem i stundande lönedialoger, fast på SACO får de fortsätta heta lönesamtal.

Nu tycker jag inte det är något fel på SACO och de har säkert bra saker för sina medlemmar, men på den här arbetsplatsen är det som sagt inte många som är med i ett fackförbund via SACO. Sen kan jag förstå att man tycker det är exklusivt då man måste ha läst minst 180 högskolepoäng för att få vara med. Men det är ju inte deras medlemmar jag tycker är konstiga, utan de faktum att man fortfarande hedrar ett avtal med ett fackförbund som inte kunnat organisera sig på arbetsplatsen på över 5 år.

SACO bor inte på Länsförsäkringar Stockholm längre, men det verkar ändå som att de har kvar sitt hyreskontrakt. Jag tycker faktiskt att om man nu inte tänker finnas och verka på arbetsplatsen och det finns ett fackförbund som faktiskt gör det så får man se sitt avtal uppsagt. Självklart tycker jag att det är annorlunda på små arbetsplatser där det inte finns någon facklig organisering alls, men så är ju inte fallet här.

Nä jag förstår som sagt inte varför man på Länsförsäkringar Stockholm väljer att hålla kvar ett kollektivavtal som dessutom innebär att man får förhandla centralt om man inte är nöjd med sin lönedialog. Det känns ju verkligen som något företaget ska lägga resurser på.

Men någon kan kanske förklara för mig?

Vi hörs och ses!

Lars Dahl

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 27 februari, 2012, in Allmänt and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

