Arbetsmiljö, vad är det?

Förra veckan var ju jag på arbetsmiljökurs. Ja för de som följer oss på Twitter och Facebook vet ju det 🙂

Mitt kursintyg så ni inte tror jag hittar på 😉

Men jag tänkte jag kunde blogga lite om det och vad jag faktiskt lärde mig för något. Det är ju bra att ni får valuta för pengarna.

Men för att ni inte ska tröttna helt på mig så kommer jag sammanfatta lite enkelt och avsluta med ett avslöjande! Spänd på att lösa vidare nu?

Men vad är då arbetsmiljö? Och vad är en arbetsmiljöfråga?

Arbetsmiljö är det som påverkar oss i arbetet vad gäller fysisk arbetsmiljö, dvs hur vi sitter, hur vi står, hur belysningen och hur luften är. Sen kan vi ju påverkas av vår psykiska arbetsmiljö där stress är en faktor. Det kan ju även vara om man blir mobbad på sin arbetsplats av kollegor eller till och med chefen. Sist är det den sociala arbetsmiljön, dvs hur vi kan umgås, samarbeta och kommunicera på arbetsplatsen. Det kan vara att man har möjlighet till att fika tillsammans och till exempel kunna träna på arbetstid.

Nu har jag säkert förvirrat er en massa men det man kan säga är att det mesta som finns på arbetsplatsen kan vara en arbetsmiljöfråga.

Men vad säger lagen då?

Arbetsmiljön ska vara tillfredställande med hänsyn till arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen i samhället………
Arbetsförhållandena skall anpassas till människors olika förutsättningar i fysiskt och psykiskt avseende.
– Utdrag ur Arbetsmiljölagen kapitel 2 §1

Nu ska jag inte skriva massa lagtext och så men vill man ha mer sånt kan man gå in på Arbetsmiljöverkets hemsida!

Vidare så ligger ansvaret på arbetsgivaren gällande att efterleva arbetsmiljölagen och som medarbetare är du skyldig att samarbeta med arbetsgivaren för att få en god arbetsmiljö och följa säkerhetsföreskrifter. sen finns då också skyddsombud eller arbetsmiljöombud som är det namn man använder nu förtiden då det inte bara handlar om skydd för olyckor längre utan att motverka ohälsa i arbetslivet.

Ett arbetsmiljöombud, eller Huvudskyddsombud som vi har, har rätt att kräva arbetsgivaren på åtgärder mot brister i arbetsmiljön vilket vi faktiskt gjort några gånger gällande ljudnivåer och värme med mera. Egentligen kan jag tycka att vi skulle ha fler arbetsmiljöombud, och ha våra kontaktombud även som arbetsmiljöombud, men det kan vi ju ta en diskussion om eller hur?

Jag har svårt att få ner allt på pränt gällande allt ett arbetsmiljöombud gör och kan göra, men du kan ju alltid läsa mitt tidigare inlägg om vårt Huvudskyddsombud Johan Bendelius. Men kortfattat så ska arbetsmiljöombudet se till att arbetsgivaren fullföljer sina skyldigheter i arbetsmiljölagen.

Så nu ska jag avsluta med ett avslöjande som utlovat och det gäller övertid. Ja det är kanske inte så spännande som jag fick det att låta, men för vissa av er har det betydelse. Det är nämligen så att maximal arbetstid inklusive övertid på en vecka ä 48 timmar i genomsnitt på en 4 veckorsperiod. Detta gäller även de som har förhandlat bort sin övertidsersättning! Och om de som inte har någon övertidsersättning ska fortfarande dokumentera sin övertid samt att de ska få ta ut den timme mot timme. Det man har förhandlat bort nämligen är rätten till extra ersättning vid övertid, men timme mot timme har du fortfarande rätt att ta ut!

Ok lite spännande var det allt!? Hur många av er utan övertidsersättning skriver upp den och tar ut den? Hur rapporterar du den? Ja frågorna är många och svaren kanske är få. Men tänk på att det ska vara beordrad övertid och inte ”på eget bevåg övertid”. Stäm av med din chef ifall du behöver jobba övertid så kan han ju beordra dig att göra det.

Skulle du vara intresserad av att lära dig mer eller rent av bli kontaktombud eller arbetsmiljöombud? Ja men säg till då så ser vi vad vi kan göra och hur vi kan utbilda dig. Kravet jag ställer är att du är med i FTF!

Svarade jag på frågan om vad arbetsmiljö är? Ja lite i alla fall…..

Vi ses och hörs!

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 5 mars, 2012, in Allmänt and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

