Inte ok att diskriminera även om man inte ”menade” att göra det: Ändrad

Att anordna aktiviteter på en arbetsplats, oavsett om det är företaget eller medarbetarna som gör det, och säga att det bara är för killar är inte ok.

Är det ok att tjejer ska sitta bredvid och titta på?

Med hänsyn till att vissa personer känner sig påhoppade så har jag valt att ta bort texten i inlägget. Låter kommentarerna stå kvar då jag inte tänker censurera andra utan bara mig själv.

Detta inlägg har skapat debatt och då har det fyllt ett syfte men känner sig folk påhoppade personligen så ber jag om ursäkt för det.

Vi ses och hörs!

Lars Dahl

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 26 mars, 2012, in Allmänt and tagged , . Bookmark the permalink. 19 kommentarer.

  1. Vill bara kommentera att det aldrig kan vara en persons fel när det blir så här utan alla har kollektivt ansvar, från de som planerar till de som deltar!

  2. Rent hypotetiskt så är självklart alla tjejer också välkomna, finns till och med tjejer i ett av hypotetiska lagen… rent hypotetiskt alltså.
    BTW ta detta som för vad det är. något roligt…..

    • Det är inte kul att bli exkluderad Amir och rent hypotetiskt så mailar man då inte ut att det är bara för killar, om tjejer är välkomna!

      • Som du säkert ser nedan så är inte inbjudan vinklad åt något håll, du skall inte dra alla över en kam…

        Alla är vällkomna cheerleders, spelare, bänkvärmare, familj, tjejer, killar, mörka, ljusa… alla helt enkelt.

        En viktig sak här är att fastighetsförmedlingen betalar för allt. Banken är inbjudna,

      • Amir jag har inte dragit alla över en kam jag har bara påpekat om att så hade varit fallet hade det varit diskriminering. Men det mailet nedan är inte den infon som gått ut till Banken utan den som gått mellan er fastighetsmäklare. Och om ni nu betalar för allt kanske ni ska styra bättre hur information utanför er egna organisation går ut så slipper ni ju känna er påhoppade i framtiden. Tycker även ni ska ta en diskussion med de ni samarbetat med inom banken för att säkerställa att informationen inte uppfattas som uteslutande mot vissa. Vi har trots allt samma varumärke och det behöver vårdas!
        //Lars

  3. Men seriöst… Vem bryr sig egentligen?
    Det är en rolig fotbollsmatch och vi som är med och spelar bestämmer själva hur vi vill ha det. Om tjejerna på företaget skulle gjort samma sak, dvs inbjudit till något sportevent, men att inga killar va inbjudna, hade ingen brytt sig?
    No offense… Men din artikel känns bara som populistisk blaska!

    • Du har rätt till din åsikt precis som jag har rätt till min Danne. Och hade ni varit några kompisar som spelat hade ni fått bestämma helt och hållet själva, men så fort man gör något där företaget är inblandat så är det genast både lagar och andra moraliska saker som man måste ta hänsyn till. Det hade inte varit ok tvärtom heller! Förstår inte på vilket sätt det är populistiskt att påpeka att det inte är ok att utesluta personer på grund av kön. Det är min åsikt och den står jag för, har inget med att vara populistisk på något sätt! //Lars

  4. Rent hypotetiskt så kanske man ska ha lite ryggrad om man är fackordförande och inte skriva hypotetiska blogginlägg. En väg kunde ju ha varit att tex prata med de som har annordnat matchen och höra hur de har tänkt. Istället för att hypotetiskt sitta och spekulera i vilka som är välkomna och inte. Det kommer att bli fler matcher i framtiden så jag föreslår att du framför dina åsikter till de som annordnar matchen så att nästa hypotetiska inbjudan är fri från diskriminering. Jag är ganska säker på att det ger mer resultat än att rent hypotetiskt sitta och whina på en blogg…

    • Eller så är det så Leo att om de som anordnat eventet hade haft stake nog att stå för det man gjort hade jag inte behövt vara hypotetisk. Jag kan ju inte anklaga folk om jag inte har några bevis för att backa upp det eller hur? Jag har försökt få kontakt med de som anordnat matchen men då inget verkar komma ihåg hur det bjudits in eller ens kunna svara när jag får kontakt har jag inget val förutom att skriva hypotetiskt! Så ryggrad har jag Leo, men jag har också mognaden att inte anklaga rakt ut när det inte finns bevis för det. Men med tanke på kommentarerna som kommit in så var jag nog inte så långt ifrån i min hypotes, eller hur? //Lars

      • Att du har försökt få kontakt med oss är bara struntprat Lars. Vi har inte hört något alls från dig. Du är välkommen att kontakta mig om du har några frågor.

      • Nä jag har försökt få tag på de som varit ansvariga på Länsförsäkringar. Jag har gått via fastighetsmäklarkanalen också men där ville ansvarig inte gå vidare till er utan ”bevis”

      • Som sagt, du får gärna kontakta mig och berätta var vi har brustit i vår inbjudan. Jag har skrivit in min lf-adress i fältet nedan. Jag vill gärna att du kontaktar mig.

  5. Lite konstigt att detta blev en stor grej när tjejer på alla arbetplatser jag varit på har tjejkvällar och inte bjuder killarna. Är det diskriminering? Nej, för att killarna har inget intresse för att vara med på tjejkvällar.
    Eller ett annat sätt att se på det är att om jag nu bjuder mina kompisar på jobbet för att spela fotboll och det råkar vara killarna är det fel?
    Löjligt resonemang om att detta är diskriminering, låter mer som meningslöst gnäll.

    • om 4 tjejer på en arbetsplats har tjejkväll är det en sak, men hade tjejerna mailat alla kontoren och sagt att nu ska bara vi tjejer göra något hade det som sagt inte heller varit ok. Och jag tror inte att alla som ska vara med är dina kompisar på jobbet och man har inte heller bjudit in privat utan via jobbet på jobbets mailadresser och då är det inte ok i mina ögon. Som sagt min åsikt och lagstiftarnas åsikt och så kan du tycka det är meningslöst gnäll hur mycket du vill, du har också rätt till din åsikt. Och som sagt om man nu vill ha bra samarbete med rådgivarna är det ju dumt att reta upp hälften av styrkan genom dåligt formulerade inbjudningar! Jag hade ju inet hört talas om det om det inte var personer som reagerat på det eller hur? //Lars

      • Maila alla på kontoret är klantigt, det tycker jag med men eskalera en klantig persons handling till diskriminering är lite hårt.
        Jag ser hur du menar och till viss del håller med. Men tycker fortfarande att det kanske är lite väl att ta i.
        Att folk reagerat det förstår jag om det var skrivet som du förklarade.
        Personen som skrev och distributerade detta borde kanske tänkt till lite innan, men jag tror inte det var menat att diskriminera.

        Men men det finns klantiga personer vart än man tittar.

      • Jag vet att det inte var meningen att diskriminera och det var inte bara ett kontor utan flertalet kontor som blivit inbjudna. Det som gjorde mig arg var reaktionen att man inte tyckte det var väl inte så farligt och att man inte ska stå för hur man skrev utan undvek mig eller sa att man inte hade kvar mailet och inte kom ihåg vad man skrivit. //Lars

  6. Så här såg inbjudan ut för alla er som undrar.

    Fotbollsmatch mot banken.

    Vi här i Järfälla tycker att det skulle vara skoj att utmana LF-Bank på en fotbollsmatch. Då de flesta av oss förmodligen har rätt kass kondition så skulle vi behöva 15-20 spelare för att genomföra en 11-manna match med fria byten. Hör av er till oss om ni är intresserade så försöker vi dra ihop en match en fredagseftermiddag någon gång i slutet av mars när utomhussäsongen har dragit igång.

    • Precis Joel så såg den ut när den gick mellan er mäklare. Så som jag fått det återberättat var det skrivet annorlunda när det är skickat inom banken

  7. Ska återigen säga att det inte är menat åt en person, kan också säga att jag faktiskt inte fått svar i vilka det är som varit ansvariga i det här. Har inte varit meningen att någon person ska känna sig uthängd. Hela meningen med inlägg är att klargöra att det inte är ok att anordna aktiviteter med jobbet där man väljer att exkludera vissa personer. Sen om allt gått till så som beskrivet i inlägget eller inte är mindre intressant, det är principen i sig.

    Och återigen då jag inte fått några svar alls så har jag inte vetat vem, vilka eller hur personer varit inblandade eller inte. Tråkigt att folk tar åt sig personligen men bra att det blir debatt!

