Min första bolagsstämma är avklarad

Så här ser vår ordförandeklubba ut, men det var inte den som användes igår.

En bolagsstämma är det högst beslutande organet i ett bolag – överordnat styrelse och vd. Stämman väljer styrelse och revisorer, fattar beslut om bland annat förändringar i bolagsordningen och godkänner bokslut.

Ja det är ju det som beskriver en bolagsstämma och något som ni även kunnat läsa om på vår intranät. Jag kommer inte gå igenom ordningen med fullmäktige och så vidare, det har ni nog fått veta till och från ändå!

Men igår så gick stämman igenom resultat och Vår VD genomförde verksamhetsberättelsen exemplariskt. Detta är som vilket ”årsmöte som helst där man går igenom vad som hänt, vad ska hända nästa år och vilka ska sitta i styrelse och valberedning med mera. Det är både intressant och ibland högtravande men ett nödvändigt ont för det är ju trots allt våra ägare som bestämmer (våra kunder alltså) och då måste ju alla saker upp på bordet, och en del av det har ju varit ett dåligt resultat.

Det var också lite roligt att det faktiskt var några motioner i år, även om jag personligen inte tyckte de var så välformulerade. Det tycket uppenbarligen inte stämman heller som inte ville bifalla en enda motion. Men lite mer prat än bara ”ärade fullmäktigeledamöter” är ju bra tycker jag, ja ni fattar säkert vad jag menar.

På efterföljande middag så tackade man av två av våra medlemmar som nu gått i pension, och det är ju Birgitta Adolfsson och Birgitta Ahlin!

Själv fick jag äran att sitta vid samma bord som vår styrelseordförande och vid en skål förklarade jag för honom att jag kommer jobba minst lika hårt som de andra ledamöterna i bolagsstyrelsen, får hoppas att han hörde mig.

Men jag ska inte tråka er med mer nu utan önska en trevlig helg!

Vi ses och hörs!

Lars Dahl

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 30 mars, 2012, in Allmänt and tagged , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

