Omfördelning av roller inom region och butik tog 5 år.

En del av er har hört, en del av er finns mitt i det och en del har ingen aning om vad jag syftar på just nu.

Så först nuläge, sen en tillbakablick och jag avslutar med mina personliga tankar.

Nu i veckan har alla som jobbar inom region och då framförallt de som jobbar mot privatkund, fått information om att vi nu gör två roller. Den ena rollen är precis som idag säljare privat och där kommer den huvudsakliga arbetsuppgiften vara att sitta i kvalificerade rådgivningar med nya och gamla kunder. Det som är nytt är rollen säljare butik vars huvudsakliga arbetsuppgift blir att ta hand om de spontana kundmötena över disk.

Fotograf: Naomi Olofsson

Detta är för att frigöra tid för rådgivarna att faktiskt ha rådgivningar och kunna ha fokus på en sak. Detta är något som skulle ha genomförts oavsett ekonomiska läge och ligger i linje med att vi ska ta plats på marknaden. Det innebär ju då också att kraven blir lite högre vad gäller försäljning, dokumentation och uppföljning men det kommer man också få mer tid för.

Den nya rollen säljare butik är också meningen att den ska vara ett sätt att kunna ta sig till att bli säljare privat och sitta i rådgivningar, men finns det personer som trivs med att vara i den rollen så är det inte fy skam heller!

Som det sett ut så har ju alla suttit med rådgivningar och tagit hand om de spontana besöken i butikerna, vilket gjort att man inte riktigt varit fokuserad på något av det. Det som nu händer är att man omfördelar befintlig personal där de flesta fortfarande kommer jobba med rådgivningar, men då enbart det, och vissa kommer få den nya rollen som säljare butik. Arbetet med att titta på kompetenser och vad man faktiskt klarar av idag har varit massivt och inte ett lätt jobb, det har också tagit mycket tid vilket gjort att annat fått läggas på vänt.

Fotograf: Naomi Olofsson

Jag och personalklubben har varit involverad i arbetet från första början och vi har haft väldigt bra dialog med alla inblandade från arbetsgivarsidan. Vi har inte kunnat prata med varje person enskilt innan av förklarliga skäl utan jobbet har gått ut på att regioncheferna har fått göra en bedömning av alla sin personal och sen har vi gått igenom den bedömningen. Nu har det inte handlat om man klarar av jobbet som rådgivare eller inte, utan mer att man har en lite längre väg att vandra innan man är där. Jag har tagit varje medlem i beaktande och i vissa fall har vi varit överens och i andra inte. När det gäller de som inte är medlemmar så har mitt jobb varit att se till att de av mina medlemmar som haft rätt kompetens ska ha en roll som säljare privat före en icke medlem. Men nog om det, och undrar du mer så är det bara att fråga.

Men när jag började i vår första butik på S:t Eriksplan i april 2007 så trodde jag att det var dessa roller som gällde, att vi som var nya skulle mer ta hand om spontana möten och erfarna rådgivare skulle lära upp oss under tiden. Nu blev det inte så, och om det var medvetet eller om det berodde på att det inte fanns tillräckligt med rådgivare för att dra runt det vet jag inte. Men min syn har alltid varit att det måste vara delade roller i butiken, dvs en roll som tar hand om spontankunderna och en som tar hand om rådgivningarna.

Det har också varit något som jag talat mig varm om både som anställd men även som fackligt förtroendevald. Jag har till och med gått så långt att jag till vissa sagt att jag strävar efter att få arbetsgivaren att inse att vi måste göra den här uppdelningen. Så jag kan inget annat än att säga, äntligen! Detta var ett måste inte bara för att få ordning på lönsamheten i det vi gör men också för att vi ska kunna erbjuda våra kunder den kvalitativa rådgivningen de förtjänar. Det är också för att vi som medarbetare ska känna att vi gör ett bra jobb både mot våra kunder och vår arbetsgivare.

Det har bara tagit 5 år att komma hit, men ibland verkar vissa saker få ta sin tid. Men det som varit bra att alla parter har arbetat tillsammans för att hitta bästa lösningen både för företaget och för medlemmarna. Och det jag är stolt över är att alla fortfarande har ett jobb, och att alla behåller sin lön oavsett roll.

Vad har du för tankar och idéer om det här? Hör gärna av dig, antingen som kommentar här nedan eller maila mig direkt.

Vi ses och hörs!

Lars Dahl
Ordförande

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 19 april, 2012, in Allmänt and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Kommentera

