Hallå där Michael Karlsson!

Jag tyckar att ni medlemmar måste få veta lite mer om de förtroendevalda som jobbar för er. Förra året kunde ni ju läsa om Johan Bendelius som är vårt huvudskyddsombud.

Den här gången tänkte jag presentera Michael Karlsson, kontaktombudsansvarig och jämställdhetsansvarig (en av dem, vi har två ansvariga som delar på ansvaret på dessa poster)


Michael jobbar på vårt kundcenter som säljare och hjälper våra kunder med bank och försäkringsärenden. Han har jobbat hos oss sen 2010 och då hela tiden på kundcenter.

Innan Michael jobbade på Länsförsäkringar har han hunnit med att jobba som fotograf, musiker och lite kort inom filmbranchen samtidigt som han jobbade på posten. Han har också drivit två egna företag inom daglivarubranchen på 80 och 90-talet. Michael är sambo och bor på södermalm.

Hallå där Michael Karlsson! Hur mår du idag?

– Hej! Jag mår alldeles utmärkt!

Hur länge har du suttit i personalklubbsstyrelsen?

– Jag blev invald nu vid årsmötet i våras 2012.

Vad eller vem fick dig att vilja vara fackligt förtroendevald?

– Jag har varit fackligt aktiv tidigare i annat fackförbunds lokala personalklubb och blev tillfrågad om jag ville börja jobba fackligt inom FTF. Till en början var jag tveksam eftersom jag bara jobbat inom Länsförsäkringar sen  januari 2010 och kände att jag fortfarande var ny inom LF och inte hade riktigt alla verktyg för att kunna arbeta effektivt på KC och därmed att tiden för fackligt arbete skulle inskränka på mitt arbete.

Vad fick dig att ändra dig då?

– Det var flera anledningar till att jag senare bestämde mig för att börja jobba fackligt, bl a det stöd och det förtroende jag kände och fick av mina kollegor som är medlemmar i FTF på KC plus att jag vill kunna vara med att påverka genom att lyssna på våra medlemmar om deras arbetssituation och arbetsmiljö.

Michael hjälper en bankkund som har lite problem. Mer växter och hur de sitter på KC har Michael också hjälp till med.

Varför tycker du det är viktigt med facket och viktigt att framförallt vara med i facket?

– Viktigaste för mig är att veta att mina kollegors arbetsrättliga villkor och avtal följs av arbetsgivaren och även ha möjligheten att kunna påverka vid förändringar  som påverkar det vardagliga arbetet. Utan facket får ju var och en göra det där själva om de vill ha någon förändring, och blir det en laglig process av det får man ju för det själv.

Vad är ditt bästa fackliga minne?

– När jag gick en facklig utbildning på Bommersvik på 80-talet och fick träffa f d statsministern Tage Erlander och diskutera politikens betydelse för samhällsutveckling

Nämn något om dig själv som man inte skulle kunna tro om dig?

– Jag kan vara väldigt envis

Är det något mer du tycker medlemmar bör veta om dig?

– Jag försöker vara lyhörd och tar reda på fakta innan jag tar ett beslut.

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 10 augusti, 2012, in Allmänt and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Kommentera

