Vill försäkringsbranschen inte bli homovänligt, eller hördes jag dåligt?

Ja nu har pride varit över sen 8 veckor tillbaka och allt är tillbaka i sitt vanliga lunk igen.

Men jag har ju lovat att tjata om en sak, och det är ju att få företagen inom försäkringsbranschen att bli bättre på HBTQ-kunskap (Homo, Bi, Trans och Queer för er som fortfarande inte lärt er vad förkortningen står för ;))

Och fram till idag har jag inte fått ett enda mail, varken från några ordföranden i föreningarna eller från klubbarna. Så jag tänkte att jag kanske hördes dåligt och att jag måste upprepa det jag sa då. 🙂

Nu måste vi ju leva upp till den öppenhet vi förespråkat under Pride veckan! Det är nu vi ska visa att vi kan älska alla, att vi alla kan vara just Tillsammans som var årets tema på Stockholm Pride. Det är nu vi ska se till att varenda medarbetare på våra företag gör Visions HBTQ-utbildning. Det är dessutom bra för affärerna att göra den då även flertalet av våra kunder faktiskt är något av H, B, T, eller Q!

Så härmed uppmanar jag alla företag inom Försäkringsbranchen, alla arbetsgivare som har kollektivavtal med FTF att se till att alla era medarbetare och chefer gör Visions HBTQ-utbildning. Jag uppmanar också alla mina fackliga kollegor, speciellt alla ordföranden, att själva göra den och låta era styrelser göra den. Vi har tillåtelse att använda oss av den, vilket jag tackar Vision och Andreas Brömster för!

Vision är långt framme i deras arbete med HBTQ och tack vare dem finns nu en riktigt bra utbildning i HBTQ-kunskap

Jag vill sen att alla företag som anammar denna HBTQ-utbildning talar om det för FTF genom era fackordföranden som sen rapporterar detta vidare till mig! Jag kommer sen också se till att ni ska få någon form av intyg på att ni gjort den, så ni har bevis på att ni är HBTQ-vänliga!

Så vilka är med på min uppmaning? Vilka företag vill kunna säga att de kan HBTQ-frågor? Och tro mig när jag säger att jag kommer tjata på er tills får svar! Men det borde inte vara några problem, för alla företag måste ju vilja vara HBTQ-vänliga? Eller? Jag kommer återrapportera här vilka som svarat eller inte.

Har ni några frågor så tveka inte att ta kontakt med mig!

Eva Nordmark har lovat att alla medlemsförbund ska jobba med den här frågan varje dag, jag försöker bara hålla min del av det löftet! Hoppas och att alla föreningar och klubbar kan hjälpa till och få våra arbetsgivare att anamma det här.

Och jag vet att jag skriver homovänligt, och det är för att få folk att hajja till, inte för att exkludera någon av de andra B,T eller Qna.

Vi ses och hörs.

Lars Dahl
Ordförande FTFs personalklubb på Länsförsäkringar Stockholm
Homo sen ett bra tag tillbaka

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 1 oktober, 2012, in Allmänt and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

