Ingen bra dag för för jämlikhet och mångfald

Ja ibland när man har tid så får man för sig att läsa saker som finns på internet, vilket jag nu gjort.

Och då har jag först sprungit på en artikel på QX.se om Joakim som verkar ha nekats ett jobb på grund av sin sexuella läggning. Han valde i sin intervju att vara öppen om sin läggning när det pratades om familj och sambo. Detta gjorde sen att man ställde fler frågor med anknytning till den sexuella läggning och hur han trodde det skulle påverka jobbet. Det hela slutar med att han inte får jobbet utan en person med sämre erfarenhet och kunskap får jobbet. Tycker du ska läsa hela artikeln!

Joakim fick inte jobbet – nu anmäler han till DO

Sen får jag läsa om lönegapet mellan kvinnor och män på SvD Närlingsliv, där det visar sig att föräldralediga kvinnor efter sin föräldraledighet tjänar i snitt 168 000 kronor mindre än män med samma utbildning. SvD Näringsliv gör nämligen en artikelserie hur föräldraskapet påverkar kvinnor och mäns karriärer, något jag kommer följa med stort intresse!

Så det här visar bara att det arbete vi inom facket gör för både jämställdhet och mångfald verkligen behövs! Vi måste fortsätta belysa frågorna och inte säga att ”hos oss funkar det bra så det är en icke fråga”. Det är nog det dummast jag hört faktiskt, att kalla dessa orättvisor för en icke fråga bara för man tycker det fungerar på sitt egna företag. Då tycker jag man tar de erfarenheterna och delar med sig så alla andra kan bli lite fenomenala som ni är på de här frågorna, det är banne mig ett samhällsansvar för alla!

Jag kommer träffa mina fackliga kollegor inom HBTQ nätverket på fredag och då kommer vi helt klart prata om detta, och sen måste vi se hur det verkliken ser ut hos våra olika företag. Min känsla är att det fungerar bra här på Länsförsäkringar Stockholm för HBTQ-personer men jag måste ju då fråga dem vad det är som gör att det funkar bra här och dela med mig.

Känner du någon eller är du själv utsatt för något som HBTQ-person? Känner du att du inte kan vara öppen på din arbetsplats och undviker att prata om vad du gjorde i helgen för att du kanske får kommentarer? Ta gärna kontakt med mig då, oavsett vilket företag du än jobbar på inom Försäkring eller finansbranchen så vi vet hur det ser ut där ute!

Och samma sak gäller ju naturligtvis dig som känner att din karriär påverkats negativt av att du varit föräldraledig! Det är en minst lika viktig fråga för oss fackliga att jobba med!

Man mailar mig genom att KLICKA HÄR

Vi ses och hörs!

Lars Dahl

Källor: QX.se samt SvD Näringsliv

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 27 november, 2012, in Allmänt and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

