En givande fredag på många sätt

Tack kamratföreningen för en riktigt bra fest i Fredags! Det var riktigt kul och det var också kul med vår VD Fredrik som oblygt tackar för maten innan maten!
(Ja Eva A gjorde ju alltid det innan men klart VD ska göra det när han är där)

Sen att maten och serveringen enligt min mening var en ren katastrof är något vi får ta upp med berörda direkt tycker jag. Men det var en väldigt lyckad kväll ändå och även om jag inte sparade E-Types svetthanduk som jag råkade fånga så var även han riktigt bra!

Även innan Vårfesten hände det saker och det var på det Ledningsgruppsmötet som jag och Maria Torpman var på. Där pratade vi om många saker men vi ifrån FTF var noga med att ta upp frågan om hur företaget vill uppfattas som arbetsgivare.

Som jag skrivit i tidigare inlägg på de inloggade sidorna tänkte vi ta upp om att vi får uppfattningen att man inte har så kul på jobbet just nu. Höga mål, lågt i tak och dålig kommunikation skapar en bild av ett toppstyrt företag där medarbetaren inte är involverad, vilket ingen av oss vill.

Vi hade en jättebra diskussion där vi pratat om hur ni upplever saker just nu samt om att vårt huvudskyddsombud Johan Bendelius tillsammans med oss i personalklubben tänkte göra en egen undersökning om läget på företaget. Vi beslutade dock istället att vi tillsammans pratar om hur vi får tillbaka arbetsglädjen och hur vi tillsammans ska bygga världens bästa arbetsplats. För vi ska göra det tillsammans! Och det betyder ju att vi även behöver din hjälp.

Hur det ska gå till har jag inget färdigt recept för just nu, men vi har kommit en bra bit på vägen och vi kommer sätta oss ner och komma på bästa sättet! Det viktigaste är ju att fråga er medarbetare vad ni tycker behövs för att vi ska ha kul på jobbet igen och bygga en bra arbetsplats.

Jag har också lovat vår CFO Henrik att säga följande ord: Lönsamhet är något bra!

Ja lönsamhet är något bra och det är inte synonymt med att man ska spara eller att man ska ha ont i magen när man går till jobbet. Lönsamhet betyder att vi ska göra det vi gör idag men till en lägre kostnad och högre intäkt! Det kan vi ordna om vi alla är med, från VD till varje enskild medarbetare, oavsett vad man jobbar med.

Jag tror på oss som jobbar här och jag vet att vi kommer lyckas! Kommer det vara lätt? Nä det kommer det inte vara, vi kommer behöva dra åt svångremmen och vi kommer få kämpa. Men det kommer bara göra oss starka om vi gör det tillsammans och även göra att vi alla känner oss delaktiga i jobbet.

Så slut på brandtalet för idag, men jag vet att vi kan fixa det här och samtidigt vara stolta över det vi gör. Jag älskar det här företaget och jag vill att jag och så många som möjligt får möjligheten att fortsätta med det.

Vad tror du behövs för att vi ska bli bästa arbetsplatsen? Vad vill du som medarbetare ha för att trivas på jobbet? Maila gärna mig!

Vi ses och hörs!

Lars Dahl

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 29 april, 2013, in Allmänt and tagged , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Johan Bendelius

    Okej, jag börjar väl med att kommentera då i egenskap som medarbetare, facklig förtroende vald och huvudskyddsombud och det får bli några punkter som jag framfört till HR, samt några gruppchefer som tillsammans med mig deltagit i en workshop gällande vår ökade korttidssjukfrånvaro.

    Vi måste se till att:

    Skapa bättre kontorsmiljöer – som stödjer det vi gör i arbetet. Man kanske inte behöver sitta så trångt som vi gör på många enheter utan utnyttja kontorsytan bättre, samt skärma av för att minska ljudnivån.

    Vi måste ha:

    ”Högt i tak” – skapa förutsättningar för att få igång en dialog på arbetsplatsen. ”Hur kan vi göra tillsammans för att skapa en bättre arbetsmiljö”? Också skapa en tillit där man inte ska känna sig rädd att föra fram sina synpunkter.

    Bättre ledarskap – som ger delaktighet och ett förtroende mellan chef och medarbetare. Som medarbetare ska man få känna sig sedd och få stöd och uppmuntran. Man måste som chef vara intresserad av sin personal och se dem som en tillgång och inte belastning. Se till att ta fram det bästa ur varje individ. Vi är alla inte lika och vi har olika förutsättningar som företaget bör ta till vara på. ”Justa chefer är limmet i en bra organisation”.

    Lagom arbetsbelastning med uppnåeliga mål. Man kan ha ett högt mål för verksamheten, men för att nå dit så måste man ha delmål och se till att fira när man nått dessa mål. Mer ”morot” och mindre ”piska” efterlyses.

    Bra arbetsmiljö där vi tillsammans känner delaktighet och trivsel ger en bättre produktivitet! Om man tycker det är kul att gå till jobbet så får man ner sjuktalen och vi gör också ett bättre jobb. Personalomsättningen minskar (för dem som slutar är oftast de mest kompetenta och som har lättare att få ett annat jobb). Vi har stora pengar här att tjäna.

    Johan Bendelius
    Huvudskyddsombud

  1. Pingback: Dialoger som skapar öppnare arbetsplatser | FTF-LF Stockholm

Kommentera

