Dialoger som skapar öppnare arbetsplatser

Dialogen på en arbetsplats är nödvändig för att verksamheten ska fungera och för att medarbetare ska må bra.

Dialog

En dialog är något som är mellan 2 eller flera personer, och innebär alltså inte att en person ska prata och en person ska lyssna. Eller jo det innebär det visserligen, men man måste komma ihåg att byta roller så att alla både pratar och lyssnar.

Nu skulle man kunna tro att det är lönedialogerna jag pratar och även om det nu är aktuellt så syftar jag på något annat. Även om Lönedialogerna bygger på samma teknik!

Nä jag pratar om det jag beskrev i mitt inlägg gällande att vi måste skapa en arbetsplats som är mer öppen.

Vad som hänt sen senast är att vi är överens i ledningen att vi ska verka för att skapa öppnare dialoger mellan medarbetare och chefer samt att ledning och enhetschefer ska bli mer synliga i verksamheten. Allt detta kommer ni att gå igenom med er chef så jag kommer inte gå in på alla detaljer, för jag vill ju att ni ska ha något att ha dialog om när chefen sen kommer.

Det jag vill få sagt med det här inlägget är att jag vill att var och en av er nu är öppna. Jag vill att ni ser det här som ett sätt att få tillbaka öppenheten och glädjen på arbetsplatsen. Men för att det ska fungera och för att vi ska göra det här till något bra måste ni som sagt föra dialog. Ni måste vara ärliga både mot er själva och mot er chef genom att säga vad ni tycker och vad ni känner. Ni måste våga och känna er trygga i att ni inte kommer bli ”bestraffade” för att ni gör det.

Att känna sig trygg i en dialog ger en ärligare kommunikation.

Att känna sig trygg i dialogen med din chef ger en ärligare kommunikation.

Om det är så att ni känner att det inte fungerar och ni fortfarande känner att era åsikter ignoreras måste ni också säga till! Det finns inget vi kan göra om ni inte talar om när det inte fungerar och det är viktigt att ni känner er trygga i er dialog för att det ska fungera.

Det här ska bli bra och vi ska komma framåt men det bygger på att vi alla bjuder till och även säger ifrån när det inte fungerar! Så oavsett vad som hänt och hur du känner sen innan ber jag dig från botten av mitt hjärta att du ger det här en chans. Då lovar jag att vi i FTF och även företagsledningen kommer göra allt för att det också ska bli en förändring!

Jag är ju lite av ett Eurovision-fan så jag avslutar med att säga ”We are one”!

Vi ses och hörs!

Lars Dahl

About FTF-LF Stockholm

Vi är Personalklubben på Länsförsäkringar Stockholm för FTF. Vi står på våra medlemmars sida och förhandlar med arbetsgivaren gällande lokala kollektivavtal, personalärenden och i medbestämmandefrågor.

Posted on 27 maj, 2013, in Allmänt and tagged , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

